2012. július 17., kedd

Hangulatkeltő a Trónok harca társasjátékhoz


   A trónok harca társasjáték első kiadását a Fantasy Flight Games dobta piacra 2003-ban, melyet a Delta Vision forgalmazott kis hazánkban. Azért használom a múlt időt, mert a kiadónál már kifogyott a játék, de egy-egy (társas)játék boltban még elcsíphető. Ehhez az alapjátékhoz készült két kiegészítő: a Clash of Kings és a Storm of Swords. De ezek már külföldön is elérhetetlenek, vagy csak horribilis áron kaphatók.

A hatalmas sikernek köszönhetően a Trónok harca tárasjáték már a második kiadását éli meg, mellyel egy gyönyörű, újratervezett külsőt kapott. A külső azonban nem minden, az első kiadás első kiegészítője is belekerült a játékba, így ha az új játékot beszerezzük, akkor nem kell vadásznunk az első kiadásos expanzióra. Nekem a 2003-as, első kiadású játék van meg, így arról tudok írni, de teszek majd utalásokat a második, bővített kiadásra is. 

Nem fogok minden szabályt részletesen leírni, ez csak egy kis hangulatkeltő poszt, nem szabályismertető.

A kerettörténetről röviden (a laikusoknak)

  A játék egy George R. R. Martin által megálmodott földrészen, Westeroson játszódik. Több nagy uralkodócsalád (Stark, Lannister, Baratheon, Greyjoy, Tyrell, + a Martell ház a kiegészítővel ) harcol, hogy uralma alá hódítsa ezt a kontinenst. Ha még nem olvastuk vagy láttuk a Trónok harcát, akkor a társasjáték egy óriási spoilerrel indít (ha el akarod olvasni, jelöld ki a fehér részt): Robert Baratheon király meghalt, ezután a nagy házak egymás torkának esnek, hogy megkaparintsák maguknak a Vastrónt és azzal együtt a Hét Királyságot. Ekkor kapcsolódunk be mi a játékba, és egy-egy házat irányítva próbálunk győzedelmeskedni.


A játék menete és elemei

   A Trónok harca egy kőkemény stratégiai játék, ami nemcsak A tűz és jég dala rajongóit köti le, hanem minden stratégiai játékot kedvelő embert. A játék tíz fordulóból áll, és minden forduló 3 szakaszra osztható: Westeros-szakaszra, tervezési szakaszra és akciószakaszra. 
  A Westeros-szakaszban három kártyapakliból egy-egy lapot csapunk fel, ezután végre kell hajtani a kártyákon szereplő utasításokat. Ezek alapján lehet sereget toborozni, élelmet szerezni utánpótlással, de akár hátráltató tényezők is lehetnek, mint az időjárás, ami a csatákat befolyásolhatja.
 A tervezési szakaszban minden ház titkos parancsokat ad ki a seregeinek, ezek lehetnek menetelés-, védekezés-, portyázás-, támogatás- vagy hatalomszerzés parancsok. Miután mindenki kiadta a parancsait, felfedjük azokat.
 Az akciószakaszban kell végrehajtani a korábban kiadott parancsokat. Először a portyázást kell végrehajtani, ezzel meg lehet akadályozni egyes ellenséges parancsokat. Ezután következik minden más parancs (kivéve hatalomszerzés). Ebben a fázisban történnek a harcok is. Amikor már csak hatalomszerzés parancsok maradtak, azokat kell végrehajtani. Ezekkel hatalomjelzőket tudnak a játékosok szerezni, amik tulajdonképpen a pénzt szimbolizálják.

A hatalmas játéktáblán egy jelentős részt foglal el a Befolyási területek táblázata. Azt, hogy ki-hol helyezkedik el ezen a hatalmi ranglistán, azt licitálással lehet eldönteni. Titkos licitálással felállítunk egy sorrendet, így eldől, kié lesz Vastrón, a Valyriai acélkard és a Hírvivő holló. Aki a Vastrónust birtokolja, annak döntetlen esetén döntési joga van, és a parancsok végrehajtásánál ő cselekedhet először. Az acélkard birtokosa +1 erőt kap a csatában. A holló tulajdonosa használhatja a legtöbb különleges (legerősebb) parancsot, és a parancsok felfedése után egy saját parancsát kicserélheti, ha akarja.


   A csatákhoz hadseregek is kellenek, melyek a következő egységekből állhatnak: gyalogos, lovas és hajó. A gyalogos és a hajó egy-egy, míg a lovag kettő toborzási pontot ér. Ez azt jelenti, hogy ha toborzásra kerül a sor, akkor a várakban 2 pontért toborozhatunk a városokban viszont csak 1 pontért. Az sem mindegy, hogy mekkora a seregünk, illetve mekkora lehet. Hadseregről beszélünk, ha 2 vagy több figura áll egy területen (toborzási ponttól függetlenül). Maximum akkora seregünk lehet, amelyet az utánpótlás vonalaink megengednek, ezt a hordó ikonok szimbolizálják. Így tehát nem toborozhatunk többet az utánpótlásunknál, és ha esetleg egy szerencsétlen visszavonulás miatt több egységünk kerül egy területre a megengedettnél, akkor sajnálatos módon elkerülhetetlen a lemorzsolódás.
   A csatákban lehet támogatást kérni és adni, ezt paranccsal lehet kivitelezni. Saját sereget és ellenséget is lehet támogatni, de csak ha nem velünk harcol éppen. Ez azt jelenti, hogy a csatával szomszédos területen levő egységek ereje hozzáadódik a mi hadseregünk erejéhez (lovag 2pont, gyalogos és hajó 1-1 pont). A menetlés-, védekezés- és támogatásparancsokon vannak számok (-1, 0, +1), ezeket hozzá kell adni a seregünk erejéhez. Mindkét fél egyszerre kijátszik egy-egy házkártyát. (Minden háznak van 7-7 "hőse".) Ezek ereje, ill. különleges képessége szintén hozzáadódik a sereghez. Ilyenkor még a Valyriai acélkard által nyújtott +1-es harci erőt is fel lehet használni.
   A veszteségek levonása után a vesztesnek vissza kell vonulni egy saját vagy szabad tartományba (ha nem tud, akkor teljesen megsemmisül). A győztes bevonul a csata tartományába, és ha akar letehet egy hatalomjelzőt abba a tartományba, ahonnan kivonult, így megszilárdítja ott a hatalmát. A házak szövetkezhetnek is egymással, de ugyanolyan könnyen hátba is támadhatják egymást. Így senki sem érezheti magát bizonságban.



   Szót kell ejteni még a vadakról. A vadak egy barbár nép, amely Westeros messzi, északi részén él, és a Fal választja el őket a Birodalomtól. A Westeros-szakaszban ha olyan lapot húzunk, amin egy mammut ikon van, akkor egyel feljebb kel tolni a Vadak ereje jelzőt. Ha olyan lapot sikerül húzni, ami "A vadak támadása", akkor támadás éri a Hét királyságot. Ilyenkor minden ház titkosan felajánl valamennyi hatalomjelzőt a saját készletéből. Ha az összes felajánlott jelző eléri vagy meghaladja a vadak erejét, akkor sikerült visszaverni a barbár népet, és a legtöbbet felajánló játékos visszakapja egy már felhasznált házkártyáját. Ha viszont a vadak nyernek, akkor letarolják Westerost. Emiatt minden ház elveszti 2 pontnyi egységét, aki viszont a legkevesebbet ajánlotta fel, az 4 pontnyi egységet veszít.

   A játékot abban a pillanatban megnyeri az a játékos, aki 7 települést (várat és várost) birtokol. Ha 10 forduló alatt senki sem éri el a 7-et, akkor az nyer akinek a legtöbb van, ill. az utánpótlása is jobb.

   Az átdolgozott második kiadás nemcsak gyönyörű és új külsőt kapott, de rengeteg újdonság is belekerült: sok-sok semleges haderő, kikötők, erődítmények, ostromgépek, 6 fős játékmód, itt már külön felületet kapott a győzelmi pont számláló (kinek hány vára/városa van). Összességében  csak annyi nem tetszik az ú verzióban, hogy a fa bábukat lecserélték műanyagra, de ez azért nem olyan eget rengetően nagy probléma. Ezt a játékot itthon angol nyelven lehet beszerezni, magyar nyelvű kiadás nem várható. Azonban ez ne riasszon el senkit, simán megéri beruházni rá!

Képek az új kiadásról

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése